Vedtekter for Nordstrand Rotaryklubb

Artikkel 1 - Navn. Klubbens navn er Nordstrand Rotaryklubb, medlem av Rotary Internasjonal. 

Distrikt: D2310

Registrert i Enhetsregisteret med org.nr. 988 828 637.

Charterår: 1961.

Charterklubb: Oslo Rotaryklubb

Adresse: Nordstrand Rotary Klubb c/o Nordstrand Seniorsenter, Nordstrandveien 45A, 1166 Oslo

E-postadresse: nordstrand@rotary.no

Møtested og tid: Nordstrand Seniorsenters lokaler mandag kl. 19.00.

Artikkel 2 - Formål.

Rotary sitt mål er å gagne andre. Dette mål søker vi å nå gjennom: Å lære våre medmennesker å kjenne. Å stille høye krav til oss selv i yrke og samfunnsliv, og vise respekt og forståelse for alt nyttig arbeid. Og søke å virkeliggjøre Rotarys idealer i vårt privatliv, yrkesliv og som samfunnsborgere. Å arbeide for internasjonal forståelse og fred gjennom vennskap over landegrenser mellom mennesker fra alle yrker.

Artikkel 3 - Styret.

- President.

- Innkommende president.

- Avgått president.

- Kasserer.

- Sekretær.

Styret har det overordnede ansvaret, og tar avgjørelser mellom årsmøter. 

Styremøter ledes av presidenten. Ved forfall ledes møtene av innkommende president. To ganger i året, fortrinnsvis høst og vår, skal styret utvides med komitéledere. Dersom et eller flere faste styremedlemmer krever det skal styret også ellers utvides med komitéledere.

Artikkel 4 - Valg av klubbens styre og andre tillitsvalgte. 

Pkt. 1 - Valgkomité.

Valgkomitéen skal bestå av klubbens tre siste presidenter. Komitéen utpeker selv sin leder. Ved langvarig sykdom eller annen forhindring skal styret oppnevne erstatter.

Pkt. 2 - Valg av innkommende president, øvrig nytt styre og andre tillitsvalgte.

Alle medlemmer har anledning til skriftlig å innlevere forslag til nye kandidater fram til årsmøte settes. Forslag innleveres til valgkomitéens leder.

På årsmøte i oktober/november presenterer valgkomitéens leder forslag til tillitsvervene samt eventuelt andre innkomne forslag. Valgene foretas enkeltvis. Ved flere forslag til samme verv foretas skriftlig avstemming hvor den med flest stemmer velges. Ved stemmelikhet foretas loddtrekning. Dersom det kun er én kandidat, kan denne velges ved akklamasjon.

Pkt. 3 - Konstituering.

Det nyvalgte styret skal konstituere seg innen utgangen av mars.

Pkt. 4 - Funksjonstid for det valgte styret. 

Funksjonstiden for det valgte styret og øvrige tillitsverv er neste Rotary-år, som begynner 1. juli etter årsmøte.

Pkt. 5 - Varig forfall.

      Hvis et styreverv eller annet verv blir ledig, eller det skjer varig forfall, skal styret utpeke ny tillitsvalgt for den aktuelle perioden.

Fortsett med å forbedre oversettelseskvaliteten

Takk!

 

Bidraget ditt kommer til å bli brukt til å forbedre oversettelseskvaliteten og kan bli vist til brukere anonymt

Bidra

Lukk

Artikkel 5 - Styremedlemmenes oppgaver.

Pkt. 1 - President.

Presidenten leder møtene i klubben og i styret og har ellers, sammen med styret, det overordnede lederansvaret for klubbens virksomhet. Representere klubben utad. 

Pkt. 2 - Innkommende president.

Leder møter i klubben og styret når presidenten er fraværende. Er ansvarlig for komiteene. Innkommende president skal delta på PETS (Presidents Elect Training Seminar). 

Pkt. 3 - Avgått president.

Utfører de oppgaver som presidenten og styret bestemmer.

Pkt. 4 - Kasserer.

- Betale regninger og utlegg.

- Ta vare på midler klubben besitter.

- Sørge for løpende regnskapsførsel.

- Ansvarlig for å sette opp forslag til budsjett.

Revisor (ikke medlem av styret).

Påse at regnskapet er ført iht. god regnskapsskikk for lag og foreninger. 

 Pkt. 5 - Sekretær.

- Sende innkalling til alle klubbens møter.

- Sende ut informasjon som har betydning for medlemmene.

- Se til at hjemmesiden holdes oppdatert. 

- Holde orden på klubbens arkiver og referater.

- Ansvar for at det blir skrevet referat fra klubbmøter og styremøter.

- Ansvar for å holde medlemsnettet oppdatert, samt forvalte medlemsdata.

- Bistå presidenten etter behov.

Bli med i Oversetter-fellesskapet

 

Article 11 Classifications Section 1 — General Provisions. (a) Principal Activity. Each member shall be classified in accordance with the member’s business, profession, or type of community service. The classification shall be that which describes the principal and recognized activity of the firm, company, or institution with which the member is connected or that which describes the member’s principal and recognized business or professional activity or that which describes the nature of the member’s community service activity. (b) Correction or Adjustment. If the circumstances warrant, the board may correct or adjust the classification of any member. Notice of a proposed correction or adjustment shall be provided to the member and the member shall be allowed a hearing thereon. Section 2 — Limitations. This club shall not elect a person to active membership from a classification if the club already has five or more members from that classification, unless the club has more than 50 members, in which case, the club may elect a person to active membership in a classification so long as it will not result in the classification making up more than 10 percent of the club’s active membership. Members who are 5 retired shall not be included in the total number of members in a classification. The classification of a transferring or former member of a club, or a Rotaractor or Rotary alumnus as defined by the board of directors of RI, shall not preclude election to active membership even if the election results in club membership temporarily exceeding the above limitations. If a member changes classification, the club may continue the member’s membership under the new classification notwithstanding these limitations.

Pkt. 6 - Overleveringsmøte. 

Det arrangeres overleveringsmøte mellom nytt og gammelt styre i god tid før nytt Rotary-år starter. Ansvarlig for innkalling er sittende president.

Artikkel 7 - Komitéer. 

Klubben skal ha følgende komitéer:

 - Sosialprosjekt og internasjonal komité.

 - Medlem, pr og strategi komité.

 - Kameratskapskomité.

 - Yrkeserfaring og ungdomskomité, inklusiv ungdomsutveksling og Ryla.

 - Programkomité. 

Alle komitéene skal ha en leder og nestleder.

Ved starten av Rotary-året skal hver komité lage en plan for arbeidet. Planen bør sendes ut til alle medlemmene. Det skal også utarbeides et klart mandat for komitéleder og nestleder.

Innkommende president sørger for at komitéene er gjennomgått før nytt Rotary-år. Nye medlemmer plasseres forslagsvis første året i samme komité som sin fadder. En viss rullering bør finne sted fra år til år. Det er anledning til midlertidig å slå sammen komitéer.

Artikkel 8 - Medlemmer.

Pkt. 1 - Medlemskontingent.

Dersom et medlem ikke betaler kontingenten innen oppgitt frist skal det sendes ut purring. Etter 2. purring uten innbetaling skal medlemmet kontaktes personlig. Hvis dette ikke fører fram blir medlemmet å anse som utmeldt og strykes fra medlemslistene. Medlemmet informeres skriftlig om årsaken til dette. 

Pkt. 2 - Utmelding.

Ønske om utmelding meldes skriftlig til leder for medlemskomitéen med kopi til president. 

Pkt. 3 - Bortgang/begravelser.

Presidenten sørger for at klubben sender kondolanser/blomster. Denne oppgaven kan presidenten delegere til et medlem. 

Pkt. 4 - Permisjon.

Permisjon gis for ett år. Ønske om permisjon sendes skriftlig til sekretæren og avgjøres av styret. Under permisjon betales halv kontingent.

Pkt. 5 - Jubileer.

Når medlemmer fyller «runde dager» markeres dette med overrekkelse av en gave på medlemsmøter. Starter ved fylte 50 år. Hva gaven skal være kan nedfelles i retningslinjer.

Pkt. 6 - Æresmedlemskap

Retningslinjer for æresmedlemskap i Nordstrand Rotaryklubb.

Æresmedlemskap er klubbens høyeste utmerkelse og mottas på årsmøte eller ved en passende anledning. Æresmedlemskap kan kun deles ut dersom det er kandidater som er særlig fortjent til en slik utmerkelse. Æresmedlemskap er ikke begrenset til medlemskap i klubben.

Æresmedlemskap består av en Rotary-nål og et diplom. For medlemmer også livslang kontingentfritak.

Forslag til kandidater fremsettes styret som treffer avgjørelse om tildeling.

Artikkel 9 - Regler for opptak av nye medlemmer.

Pkt. 1 - Generelt.

Alle er velkomne til å ta kontakt med ønske om medlemskap. Yngre personer er særlig ønsket, og personer med ulik bakgrunn. Ønske om å bli medlem kan meldes til klubbens e-post eller direkte til et medlem. 

Det er ønskelig at mulige nye medlemmer gjør seg godt kjent med klubben før en starter selve opptaket. Det er i alles interesse at nye medlemmer grundig vet hva de går til, og finner glede og nytte av medlemskapet. 

Pkt. 2 - Godkjenning.

Nye medlemmer skal behandles og godtas av medlemskomitéen og styret, så sendes det ut til alle medlemmene. Er det da innvending mot kandidaten må det med begrunnelse sendes styret innen én uke. 

Pkt. 3 - Fadder.

Det nye medlemmet får en fadder. Vanligvis vil det være forslagsstiller.

Pkt. 4 - Opptak.

På et medlemsmøte blir det nye medlemmet formelt tatt opp i klubben, og får Rotary-nålen. Dette står presidenten for. Videre skal sekretæren sørge for at medlemsnettet oppdateres. En skal følge en seremoni.

Artikkel 10 - Endringer.

Disse vedtektene kan endres med minst 2/3 dels flertall på et ordinert eller ekstraordinært årsmøte, forutsett at underretning om foreslåtte endringer har vært sendt til hvert enkelt medlem via e-post 14 dager før møtet. 

Artikkel 11 - Oppløsning.

Forslag om oppløsning kan kun behandles på årsmøte. Blir oppløsning der vedtatt med 2/3 flertall, innkalles ekstraordinært årsmøte tre (3) måneder senere. For at oppløsning skal skje må vedtaket her gjentas med minimum 2/3 flertall. Det skal velges et avviklingsstyre som skal forestå avviklingen. Det ordinære styret fungerer som avviklingsstyre, dersom ikke annet valg foretas.

 Disse vedtekter er vedtatt på årsmøte 11. november 2024 og gjelder fra 1. januar 2025.